Varbergs nya station växer fram

Dubbelspår läggs i norra tråget bredvid plattformen. Foto: Foto: Implenia Sverige AB

Publicerad av

Stina Wickenberg – 15 aug, 2024

Trafikverket fortsätter arbetet med att utvidga Västkustbanan i Varberg. Projektet innefattar byggnation av dubbelspår genom staden och en tunnel under centrum. I dagsläget är arbetet bland annat igång med att lägga spår i det nya stationsområdet.

I Varberg har Trafikverket arbetat intensivt i vinter och i vår och nu är mycket av arbetet färdigt. Det är nu möjligt att se hur det kommer se ut i Varberg med tunnel, tråg, dubbelspår och ny station.

En del av projektet är att nio kilometer dubbelspår mellan Varberg och Hamra och en tre kilometer lång tunnel under Varbergs centrum. När allt är klart kommer det nya stationsområdet ha nedsänkta plattformar, och en ny godsbangård och fem broar.

b
Trappan ner till plattformen, hisschaktet skymtas bakom gång- och cykelbron. Foto: Implenia Sverige AB
b
Trappan som förbinder stationsområdet med plattformen byggs. Foto: Implenia Sverige AB
b
Arbeten med trappan från gång- och cykelbron pågår. Foto: Implenia Sverige AB
b
Hissen till stationsområdet kommer att vara åtkomlig från plattformen. Med glas runtom syns utsikten. Foto: Implenia Sverige AB

Ny Godsbangård i Lassabacka

I Lassabacka, norr om Varbergs centrum, byggs en ny godsbangård som ska ersätta den nuvarande anläggningen i centrum. Syftet är att minska buller från järnvägen och öka kapaciteten genom en större anläggning med direkt anslutning till Varbergs hamn. Godsbangården förväntas vara klar och i bruk under 2024.

Tunnelns Södra Mynning i Breared

Tunnelprojektet i Varberg omfattar också en södra mynning i Breared, mellan Västkustvägen och Österleden. Här kommer tunneln att gå över till en kort betongtunnel innan dubbelspåret fortsätter i ett betongtråg mot Hamra. Betongtunneln och tråget är cirka 300 meter långa. Arbetet i Breared ska vara färdigt under 2024.

Källa: Trafikverket

  • https://platform.twitter.com/widgets/tweet_button.2f70fb173b9000da126c79afe2098f02.sv.html#dnt=false&id=twitter-widget-0&lang=sv&original_referer=https%3A%2F%2Fwww.byggnyheter.se%2F20240815%2F30763%2Fvarbergs-nya-station-vaxer-fram&size=m&text=Varbergs%20nya%20station%20v%C3%A4xer%20fram%20%7C%20BYGGnyheter.se&time=1724163269714&type=share&url=https%3A%2F%2Fwww.jarnvagsnyheter.se%2F20240815%2F16473%2Fvarbergs-nya-station-vaxer-fram
  • https://www.facebook.com/v2.3/plugins/like.php?app_id=&channel=https%3A%2F%2Fstaticxx.facebook.com%2Fx%2Fconnect%2Fxd_arbiter%2F%3Fversion%3D46%23cb%3Dffad655b84e6a2077%26domain%3Dwww.byggnyheter.se%26is_canvas%3Dfalse%26origin%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.byggnyheter.se%252Ff09f431e9c6e6016a%26relation%3Dparent.parent&container_width=0&href=https%3A%2F%2Fwww.byggnyheter.se%2F20240815%2F30763%2Fvarbergs-nya-station-vaxer-fram&locale=en_US&sdk=joey&share=true&width=100
  • Share

Trafikverket arbetar vidare med utvecklingen av västkustbanan i Varberg. Projektet omfattar byggandet av två tunnelbanelinjer genom staden och en tunnel under stadskärnan. Just nu pågår arbete med att dra lokallinjer till den nya stationen.

I Varberg har Trafikledningen jobbat hårt under vintern och våren och nu är det mesta klart. Nu går det att se hur Warburg kommer att se ut med tunnel, spår, två spår och en ny station.

En del av projektet är en nio kilometer lång körbana mellan Warburg och Hamra och en tre kilometer lång tunnel under Warburgs centrum. Sammantaget har platsen för den nya stationen nedsänkta golv, nya spår och fem broar.
Stegen finns på golvet, hissstolpen bakom bron och cykeln. Foto: Implenia Sverige AB

Trappan som förbinder stationsområdet och perrongen är under uppbyggnad. Foto: Implenia Sverige AB

Arbetet med gång- och cykelvägar fortsätter. Foto: Implenia Sverige AB

Stationsområdet nås från perrongen. Med glas runt om kan du se utsikten. Foto: Implenia Sverige AB
Ny godsstation i Lassabacka
I Lassabacka, norr om Varbergs centrum, byggs en ny godsstation för att ersätta den befintliga byggnaden i centrum. Projektet syftar till att minska järnvägsbuller och öka kapaciteten genom en större anläggning med direkt anslutning till Warburgs hamn. Denna godsstation förväntas vara färdig och i drift 2024.

Öppningen av södra tunneln till Breared
Projektet Varbergstunneln omfattar en södra öppning till Breared, mellan Västkustvägen och Österleden. Här övergår tunneln till en kort betongtunnel innan järnvägen fortsätter genom betonghalsen till Hamra. Betongtunnelns längd och dess nedstigning är 300 meter. Arbetet på Breared beräknas vara klart 2024.